Tuesday, April 17, 2012

BENTUK-BENTUK BACAAN AL-QURAN

BENTUK-BENTUK BACAAN AL-QURAN

Apabila membaca al-Quran kita hendaklah memastikan rentak dan kelajuan bacaan kita agar kita tidak melakukan kesalahan ketika membacanya. Terdapat ramai dalam kalangan kita yang membaca al-Quran tetapi tidak mengetahui bentuk-betuk bacaannya dan nama-nama bacaan yang mereka bacakan. Insyallah kali ini, I.Q Centre akan menyatakan beberapa bentuk bacaan yang telah disepakati sebahagian besar ulama`-ulama` terulung dalam Islam.

Terdapat Empat bentuk bacaan dan rentak ketika membaca al-Quran :

1) TAHQIQ : iaitu bacaan yang lambat dan perlahan. Kebiasaannya mereka baru mula belajar membaca al-Quran agar dapat melatih lidah mereka agar menyebut huruf-huruf itu dengan makhraj[1] (tempat keluar huruf) dan sifat huruf dengan fasih dan betul.

2) TARTIL : iaitu bacaan yang sederhana lambat, tenang dan menjaga makhraj dan sifat huruf serta menyempurnakan hokum-hukum tajwid. Kebiasaannya digunakan dalam ujian tilawah dan bacaan bertaranum.

3) TADWIR : iaitu sederhana laju di antara tartil dan hadar, serta menjaga hokum-hukum tajwid. Kebiasaannya digunakan untuk tasmi`[2] hafazan dan ketika dalam solat.

4) HADAR : iaitu bacaan yang laju serta memelihara hokum-hukum tajwid. Kebiasaan digunakan untuk mengulangkaji hafazan al-Quran.

Terdapat dua bentuk bacaan yang haram ketika membaca ayat suci al-Quran :

1) ZAMZAMIAH : iaitu bentuk bacaan yang sangat laju dan tidak menjaga tajwid seperti digunakan dalam jampi atau seperti yang diamalkan oleh imam-imam ketika solat terawih yang berlumba-lumba menamatkan solat dengan pantas, atau ketika bertadarus dengan laju. Kesemua bacaan ini tidak dijaga hukum-hukum tajwid, makhraj dan sifat huruf maka haram diguna pakai ketika membaca ayat suci al-Quran.

2) TAMT`IT : iaitu bentuk bacaan yang menggunakan rentak yang sangat perlahan sehingga memanjangkan huruf-huruf bukan mad.

Penulis merujuk kitab yang dikarang oleh Ustaz Haji Ghazali Bin Haji Omar Al-Murqi (Kewajipan kita dengan al-Quran).



[1] Makhraj adalah tempat keluar huruf. Terdapat lima tempat keluar huruf iaitu :1) lisan (lidah) 2)jauf (rongga mulut) 3) khaisyum (rongga mulut) 4) syafatain (dua bibir) 5) halku (halkum)

[2] Memperdengarkan bacaan hafalan.

3 comments:

  1. >2)jauf (rongga mulut)
    3) khaisyum (rongga mulut)

    Bukan kah khaisyum rongga hidung?

    ReplyDelete
  2. Tolong balas jawapan anta ke fuadd2@gmail.com

    ReplyDelete